Titulní obrázek

Volvo posílá setrvačníkový systém KERS do výroby

Švédský výrobce Volvo nyní pracuje na setrvačníkovém systému KERS, který slouží pro rekuperaci energie. Výsledky vypadají slibně. Systém dostal povolení a může zamířit do výroby.

Setrvačníkový systém KERS pro rekuperaci energie při brzdění má původ ve Formuli 1. Vznikl jako alternativa k plně elektrickým hybridním řešením, na rozdíl od nich je totiž takový systém schopen rychleji pohltit velké množství energie.

Volvo nyní hlásí, že úspěšně dokončilo kompletní testování svého vlastního setrvačníkového systému, a další fází je tak jeho příprava na sériovou výrobu. KERS má být u Volva namontován na zadní nápravě, a nebude tedy přímo spřažen s motorem, který má pohánět kola přední. Energie na zadní kola putuje přes bezestupňovou převodovku CVT, která je se setrvačníkem úzce spojena. Systém je v současné verzi schopen dodávat výkon asi 59 kW (80 koní) a autu s přeplňovaným čtyřválcem, tak dodává jízdní výkony srovnatelné s vozy s přeplňovanými šestiválci.

Registr vozidel: Aby bylo možné zaregistrovat nové či ojeté vozidlo do evidence, musíte mít mimo jiné sjednané povinné ručení a na úřadu doložit originál zelenou kartu. Každé vozidlo provozované na území ČR, musí být zaregistrováno dle trvalého (u cizinců dle přechodného) bydliště.

Volvo tvrdí, že podle současného testovacího cyklu NEDC má setrvačník v kombinaci s turbo čtyřválcem oproti podobně výkonnému přeplňovanému šestiválci ušetřit až 25 procent paliva. Nejefektivnější je systém v městském provozu, kde dochází k častému zrychlování a brzdění. K úsporám paliva se navíc přidává i velmi dobrá dynamika. Experimentální Volvo V60 se setrvačníkem prý zrychlí na stovku za pouhých 5,5 sekundy.

Jen šest kilogramů těžký karbonový setrvačník se umí při brzdění roztočit až na 60 tisíc otáček za minutu. Auto začíná šetřit palivo už v okamžiku, kdy řidič sešlápne brzdový pedál. Automaticky totiž ihned vypne spalovací motor. Moderní setrvačník Volvo má průměr 20 centimetrů a točí se ve vakuu, aby byly zmírněny třecí ztráty.

Volvo z nabídky vyřadí šesti- a osmiválcové motory. Přeplňované čtyřválce VEA mají mít vyšší výkon než současné šestiválce a přitom spotřebu nižší než dnešní čtyřválce. V kombinaci s hybridním řešením se pak mají výkonem vyrovnat dnešním osmiválcům.

Společně s motory VEA představí Volvo také novou osmistupňovou automatickou převodovku, která by měla zvýšit jízdní komfort a opět přispět ke snížení spotřeby. Volvo také představilo zásadní technickou novinku, která se na podzim objeví v dieselových motorech řady VEA. Půjde o inteligentní přímé vstřikování paliva i-ART.

Volvo také pokračuje ve vývoji elektromobilů. Již od letošního léta budou mít vybraní firemní zákazníci možnost v praxi vyzkoušet nejnovější verzi elektromobilů Volvo C30. Stovka vylepšených vozů má elektromotor Siemens s výkonem 89 kW (120 koní) a točivým momentem 250 Nm. Akcelerace z nuly na 70 km/h autu trvá 5,9 sekundy.